MESH 11.11.2020 Culture,
Future, Technology - mietteitä moninaisuudesta
Järjestimme Kulttuurituottaja
YAMK -opiskelijoiden kanssa MESH - Culture, Future, Technology seminaarin
keskiviikkona 11.11.2020, joka streamattiin HAM:n tiloista. Kiitos yhdelle
ryhmäläisellemme HAM:n tilan hankkimisesta. Kutsuimme mukaan eri alojen asiantuntijoita
pitämään puheenvuoroja ja työpajoja, myös kulttuurialan ulkopuolelta.
Tavoitteena
oli järjestää verkostoitumistapahtuma eri alan osaajille ja luoda tila, jossa
asiantuntijat voivat kohdata, ja tavata myös ehkä täysin uusia osaajia, joita
ei muuten omassa työelämässä tai verkostoissaan helposti kohtaisi. Pelillisyys johdatteli
yläteemana ja monialaisuus johtaa usein innovaatioihin. COVID-19 teki kuitenkin
osansa, ja toteutimme virtuaalisen verkostoitumistapahtuman, ilman osallistujien live-kontakteja
tai HAM:n taidekierrosta. Tapahtuma yhdisti kuitenkin päivän aikana kulttuurialan,
tieteen ja teknologian ammmattilaisia keskustelemaan ja ideoimaan yhteistä
tulevaisuutta ja viimeistään paneelikeskustelussa lähti sokka irti.
Mutta miksi kirjoitan MESH:istä?
En tällä kertaa sen takia, että kertoisin, miten hyvin päivä sujui ulospäin h-hetkellä kaikesta
huolimatta tai reflektoida kehityskohtia yksityiskohtaisemmin, ne
käydään läpi vielä sisäisessä palautesessiossa joulukuussa. Haluaisin kuitenkin
reflektoida yhtä asiaa tuotannon suhteen, kokonaisuuden kannalta ja myös
tulevaisuutta ajatellen sekä ylipäänsä asiantuntijaseminaarin järjestämistä koskien
Suomessa vuonna 2020. Tässä ensin MESH 2020 ohjelma muistin virkistämiseksi,
olin osana sisältö-tiimiä:
9.50-10.00 Tapahtuman avaus
Katri Kaalikoski
(koulutuspäällikkö, Humanistinen Ammattikorkeakoulu)
10.00-10.25 Future –
a land to be explored, and
a land to be built
Otto Tähkäpää (Lasten ja nuorten säätiön
tulevaisuusasiantuntija & Tulevaisuuskoulun toiminnanjohtaja)
10.30-10.50 Art for Landscapes
Bek Berger (Artist and
Artistic Director of the New Theatre Institute of Latvia)
10.55-11.20 Game industry in Finland
– thoughts about the future
KooPee Hiltunen (Director, Neogames Finland
Association)
11.25-11.50 Elokuva- ja TV-alan tulevaisuuden
näkymät
Riku Riihilahti (Head of Sales, Yellow Film & TV
Oy)
11.50-12.50 Lounastauko
13.00-15.05 Työpajat
Valitse ilmoittautumisen yhteydessä ne työpajat,
joihin haluat osallistua. Kolme työpajaa käynnistyy klo 13, kaksi klo
14. Osa työpajoista järjestetään suomeksi, osa englanniksi
- 13.00-14.00 Organisational practice, symbolism & imagination
Marcin Poprawski (HUMAK lecturer, PhD)
Työpaja pidetään englanniksi, kesto 60 min - 13.00-14.00 Norms and games – present and possible future
Malin Gustavsson (CEO, Ekvalita) & Jana Pejoska (Researcher CICERO Learning research group, University of Helsinki)
Työpaja pidetään englanniksi, kesto 60 min - 13.00-14.30 You are live
– Switcher Studio
Kari Keuru (Projektipäällikkö Virtalähde -digitaalisessa tapahtumatuotannossa, projektipäällikkö ja lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu)
Työpaja pidetään englanniksi, kesto 90 min
- 14.05-15.05 How to use Diversity &
Inclusion as a tool to grow and innovate?
Priyanka Banerjee (Diversity & Inclusion Coach, Co-founder BusinessWiz Oy)Työpaja pidetään englanniksi, kesto 60 min - 14.05-15.05 Tulevaisuuden
ennakointi kulttuuriorganisaatioiden strategiatyössä
Pasi Toivanen (FM, Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon lehtori)
Työpaja pidetään suomeksi, kesto 60 min
15.05-15.10 Tauko
15.10-15.30 Art – Radical transition strategy
Antti
Majava (taiteilija, väitöskirjatutkija, BIOS-tutkimusyksikkö, Mustarinda-seura)
15.35-16.35 Paneelikeskustelu MESH –
Culture, Future, Technology
Paneelikeskustelu käydään englanniksi ja
sen vetää Humanistisen ammattikorkeakoulun lehtori Marcin Poprawski.
Panelisteina Otto Tähkäpää, Bek Berger, Riku Riihilahti,
Antti Majava ja Priyanka Banerjee.
Ohjelmaan liittyen reflektoin tapahtuman moninaisuutta tässä blogissa.
Markkinoin tapahtumaa omalla Facebook -sivulla marraskuun alussa ja sain kommentin,
josta en kuitenkaan ollut yllättynyt:
”Miltei all male panel ja niin valkoinen.
Miten en jaksa enää edes yllättyä? Kuuluvatko kulttuuri, tulevaisuus ja
teknologia vain tietylle ihmisryhmälle?”
Tämä lause saattaa nyt triggeröidä
sinua lukijana, jos olet esimeriksi juuri valkoinen. Tai sitten saatat vain
ohittaa kommentin, koska some-kommentointi tulee nyt ylipäänsä korvista ja on
kiire ja töitäkin tehtävänä. Tai ajatella, että no, olihan meillä onneksi kuitenkin
naisiakin puhumassa (key note, paneeli ja työpajoissa), kahdessa työpajassa
käsiteltiin juuri moninaisuuden teemaa, tai että no, jokaisella nyt on oikeus
mielipiteeseensä. Seminaari oli myös ”vain” osa opintoja. Tai sitten miettiä, että niin aivan totta.. Jokaisella julkisella
tapahtumajärjestäjllä on vastuu ottaa tuotannossa huomioon tasa-arvo ja yhteiskunnan
moninaisuus. Ei saisi enää tulla lipsahduksia, koska julkisen tapahtuman
markkinoinnissa nämä asiat tuleva kirkkaana esille ja kertovat sen tekijöistä.
Jos tuntuu vaikealta ylipäänsä hahmottaa aihepiiri, että mistä kaikesta oikein on kyse, niin esimerkiksi Kulttuuria Kaikille -sivuilta löytyy paljon materiaalia, esimerkiksi http://www.kulttuuriakaikille.fi/moninaisuus_kuinka_edistaa_moninaisuuden_huomioimista
En halua ottaa besservisserin roolia tai paasata asioista, koska ensinnäkään minulla ei ole siihen oikeutta ja rehellisesti sanoen
tuntuu myös hieman tukalalta kirjoittaakaan tästä aiheesta. Mutta jotenkin haluaisin
tuoda nämä reflektoimani asiat esille, koska koen, että se on tärkeää. Itsekin
harjoittelen aiheen huomoimista paremmin joka päivä ja tiedän toimintani
vajavaisuuden monessa kohtaa, olen ko. teeman kanssa tekemisissä Humakin
ulkopuolella ja seuraan myös yhteiskunnan keskustelua aiheesta. Tutkin
aihetta myös tulevassa opinnäytetyössäni. Kuitenkin jo se, että tiedostaa, on
askel eteenpäin. Sekin on hyvä tiedostaa.
Nämä ovat myös haastavia
asioita, ihan lähtöisin siitä, kuka puhuu ja kenenkin äänellä. Huomioitavaa on
kuitenkin mielestäni, että tämäkin on enemmistön etuoikeus, enemmistö voi puhua
moninaisuusasioista helposti sen enempää niitä kohtaamatta arjessaan, ihmetellä,
ottaa kantaa, ”auttaa” ja pohtia, mutta vähemmistöön kuuluvat elävät ko. asiaa ja
rakenteellista syrjintää läpi joka päivä (ehkä nimi on ei-kantasuomalainen, ulkonäkö
”maahanmuuttaja” ja on vaikeampaa saada töitä ylipäänsä tai asuntoa, ehkä äidinkieli ei
ole suomi ja esim. taiteen avustukset tai vaikka viranomaisohjeet eivät saavuta
ko. vähemmistökielen edustajaa, ehkä jo kouluajoista lähtien ei ole kannustettu
esim. taiteen alalle lainkaan, koska se kuuluu vain toisille ja itselle
lähihoitajan tai bussikuskin ura olisi suositeltu, ehkä henkilöllä on fyysisesti jokin vamma,
jota yhteiskunta ei osaa ottaa huomioon, esimerkiksi vanhan rakennuksen
teatterin backstagelle on hankala mennä ja löytyy vain pieni saniteettitila. Ehkä kyseessä on moniperustaista syrjintää, useampaan eri vähemmistöryhmään kuuluvalla). Ehkä
saat kiinni, mitä ajan takaa?
Kulttuurituottaja vuonna 2020
voi kantaa oman vastuun moninaisuuden huomioimisessa - teoilla. Miten luoda moninaista
representaatiota yhteiskunnan näkyvissä toimijoissa?
Olin itse samaa mieltä saamani
kommentin kirjoittajan kanssa. Laitoin hänelle yksityisviestin ja keskustelimme
asian läpi. Hän pyysi myös vastuullisen opettajani sähköpostiosoitteen. En
tiedä laittoiko hän koskaan viestiä Humakiin, mutta sanoi, että voisi laittaa. Kerroin
hänelle, että olin yrittänyt tuoda moninaisuus -näkökulmaa enemmän esille
ohjelmaan omilla tiedusteluillani, mutta en ollut mm. ajoissa tavoittanut
puhujaa Norjan Nordic Black Theatresta, tai tavoittanut Suomesta muutamaa tahoa, mm. Yksittäistapaus/Tuffifilms, ennenkuin osa puhujista oli jo lyöty lukkoon. Toisaalta pitikin myös samalla lyödä
puhujat nopeasti lukkoon, koska aikataulu oli tiukka ja etänä työskentely toi
omat haasteensa. Kommentin esittäjä sanoi, että häntä itse asiassa riitti jo
rauhoittamaan se tieto, että oli yritetty tehdä seminaarista moninaisempi, eli
tiedostettu nämä asiat. Kerroin kommentin esittäjälle myös, että koen, että sain
muutamasta opiskelijakollegastani reflektointipintaa tälle aiheelle, mutta samalla
seminaaria suunniteltaessa tajusin, miten pimennossa moninaisuusasiat ovat
kuitenkin vielä usein. Sanon tämän nyt kritisoimatta sen enempää, vain havainnoiden,
tarkoituksenani ainoastaan herättää syvemmin aihepiirin äärelle, tai
keskustelua, ihan jokapäiväiseen kulttuurituottajan työhön.
Useamman MESH:n 2020
suunnittelijoista sekä kulttuurialan toimijoista ylipäänsä pitäisi ottaa nämä asiat
vakavammin, ja luonnollisesti, huomioon, aina kun voi. Myös jo avauspuheenvuorossa
olisi mielestäni voinut painokkaammin mainita jotain diversiteetin tuoman
potentiaalin ja mahdollisuuksien hyödyntämisestä kulttuurituotannonkin alalla.
Keskustelu on kuitenkin ollut myös globaalia tähän liittyen.
Se, että moninaisuusasioita
ei joudu miettimään itse joka päivä, kertoo etuoikeudesta, joka olisi hyvä tiedostaa.
Keskustelumme jatkui, ja kommentin
esille tuoja sanoi, että oli laittanut aiemmin Design Foundation, Suomen Muotoilusäätiö
10-vuotta juhlasaminaarin ohjelmasta palautetta, ja sen palautteen jälkeen
ohjelma oli muutettu monimuotoisemmaksi. Ajattelin, että hienoa, ja samalla mietin,
että jos hän ottaa yhteyttä Humakiin ja MESH -ohjelma tehtäisiin vielä uusiksi,
se aiheuttaisi lisätöitä sekä MESH -ryhmälle että itselle sen mukana, mitä minulla
ei siinä vaiheessa enää ollut. Ristiriitaista. Samalla tajusin, että miksi en vain
ajanut näitä asioita vieläkin vahvemmin esille heti alussa ja suunnittelupalavereissa,
mutta samalla ymmärsin, että en voi yksin kaikkeen vaikuttaa ja vuoden 2020
MESH on ko. vuosikurssin osaamisen näyte tapahtumanjärjestämisestä, jossa olen
mukana yhtenä tekijänä. Uskon, että tämä on myös monen organisaation haaste.
Vaikka tietämystä ja osaamista on, miten lähteä yksin painokkaammin viemään moninaisuus
-asioita eteenpäin, jos enemmistö ei vielä ajattele asioita joka päiväisissä
valinnoissaan. Silti pitäisi viedä.
Sain myös toisen kommentin yhdeltä
opiskelijakollegaltani ohjelmaa suunniteltaessa, että ”rasismi ja moninaisuus ovat olleet niin paljon esillä viime aikoina, että eikö se ole jo aika kulunut aihe”. Jäin
miettimään, että kuulinko oikein ja voiko joku oikeasti ajatella noin. Vaikka
MESHissä olisi ollut yksi puheenvuoro omistettuna ainoastaan moninaisuus -teemalle,
se olisi toiminut tässä ajankuvassa täydellisesti, ja kertonut vastuullisista
tapahtumanjärjestäjistä. Sen sijaan, että aiheesta kuitenkaan kerrottaisiin varsinaisessa
puheenvuorossa, ajatuksena oli alusta alkaen, että moninaisuus -näkökulma rakennettaisiin
sisälle ohjelmaan puhujien sekä sen kautta, ketä kutsutaan mukaan
osallistumaan. Niin sen niin kuin kuuluisi mennä, palatakseni yllä lainaamaani ensimmäiseen
kommenttiin.
Oli myös tärkeää saada
jotenkin mukaan ympäristöasiat, ja lähdin selvittelmään myös tätä teemaa. Ympäristöasioihin
liittyen sain vinkin tutkija Antti Majavasta puhujana Bios-tutkimusyksiköstä ja hän oli
hyvä vaihtoehto viimeiseksi puhujaksi, koska planeetan asioista on myös pakko
puhua vuonna 2020.
Ajattelin ja ajattelen, kuten
ensimmäisen palaute-kommentin esittäjä, että meillä olisi ollut hyvä tilaisuus
kulttuurialan toimijoina ottaa kantaa yhteiskunnan moninaisuus -asioihin jykevämmin
julkisessa seminaarissa, asiantuntijuuden sisällä. Varsinkin, kun tehdään oppilaitoksen nimissä
tapahtumaa kulttuurialalle, representaatioilla on todellista merkitystä. Se on
myös oman etuoikeuden tunnistamista, että miettii näitä asioita. Sain onneksi mukaan moninaisuusasiantuntija, konsultti Priyanka Banerjeen, joka tuli pitämään työpajan moninaisuuden ja inkluusion eduista
työelämässä ja Ekvalitan, jonka toiminnanjohtaja Malin Gustavsson kertoi, että he voivat vetää
herättelevän työpajan yliopistolla toimivan tutkija Jana Pejoskan kanssa esimerkiksi
juuri stereotypioista, ja etuoikeuksista, mitkä ovat läsnä myös
pelillisyydessä. Kysyin myös Priyankalta hänen mahdollisuuttaan osallistua
paneeliin livenä ja hankin hänelle tilan työpajan pitämiselle läheltä HAM:ia,
jotta ehdin saattaa hänet ajoissa paneelikeskusteluun mukaan. Jos en olisi
tehnyt tätä, olisin henkilökohtaisesti kokenut, että epäonnistuin. Silloin paneelikeskustelu
olisi ollut lähes all male panel ja täysin valkoinen. Toisaalta koin myös, rehellisesti sanoen, että en voinut henkilökohtaisesti
markkinoida seminaaria täysillä omissa kanavissani, koska en onnistunut luomaan
siihen monimuotoisempaa ohjelmaa.
Onneksi saimme seminaariin safe
place -ohjeet mukaan, mikä oli todella hieno juttu. Myös tällaisilla pienillä
teoilla voi näyttää ulospäin, että on tietoinen asioista ja vallitsevasta
yhteiskunnankin keskustelusta. Selvitimme työryhmässä myös tallenteen tekstitys -mahdollisuutta ja tulkkausta jo itse seminaariin. Budjetti tuli kuitenkin vastaan. Ainakin yksi puhujista kertoi oma-aloitteisesti oman vuoronsa alussa, minkä näköinen hän on ja mitä hänellä on päällään, jos seuraamassa oli näkövammaisia osallistuja. Hieno ja asiantunteva aloite! MESH:in nettisivut olivat myös suomen lisäksi englanniksi ja tapahtuman juontaja ryhmästämme juonsi myös hienosti englanniksi. Paneelin vetäjä kaipaili markkinointimateriaalia englanniksi matkan varrella, joten tähän kannattanee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota, että on tarpeeksi aikaa kääntää ja tarpeeksi tekijöitä. Englanti on vain yksi kieli, mutta jostain voi aloittaa.
Oikeastaan nyt tuntuu vaikealta edes summata yhteen blogikirjoitukseen tätä laajaa aihetta, enkä varmaankaan ottanut edes kaikkea aiheeseen liittyvää huomioon, mutta kyse on etuoikeuksista, tiedostamisesta, rakenteellisesta syrjinnästä ja rasismista ja asioille jotain tekemisestä. Jokainen voi ainakin aloittaa tiedon hausta ja asian pohdinnalla siitä, miten itse voi omassa työssään moninaisuus -asioihin vaikuttaa, tai tuoda aihetta esiin. Jokainen voi. Se on myös jokaisen etuoikeutetun velvollisuus. Tästä aiheesta oli myös todella vaikea kirjoittaa, mutta halusin sen tehdä. Toivon, että tämä kirjoitus herättää kuitenkin enemmän positiivisia ahaa-ajatuksia, vaikka onkin haastava aihe, ensi kerralla sitten nämä asiat vain alusta asti enemmän huomioon MESH 2021 suunnitteluryhmälle – toivottavasti myös ilman COVID-19 maustetta!
--Marjo-Sisko Lindstedt (Kulttuurituottaja, Humak, YAMK)
Photo: From keynote speech by Yacine Samb, Growth Marketing Manager and Diversity, Equity & Inclusion, Google, Northern Europe. Webinar on technology and innovation for gender equality, organised by Ministry of Foreign Affairs in Finland and Generation Equality Forum, 24.11.2020.
LÄHTEET:
Yhteiskunnan keskustelu
Kulttuuria Kaikille tietopankki:
http://www.kulttuuriakaikille.fi/moninaisuus_kuinka_edistaa_moninaisuuden_huomioimista
MESH 11.11.2020 ohjelma ja työpajojen ohjelma:
http://mesh.humak.fi/tyopajat/
Webinar on technology and innovation for gender equality, organised by Ministry of Foreign Affairs in Finland and Generation Equality Forum, 24.11.2020.
Kiitos Marjo-Sisko rehellisestä ja perusteellisesta pohdinnasta, asiaa olisi ollut kokonaiseen blogipostaussarjaan! Kaikenlaiseen monimuotoisuuteen liittyvät asiat ovat vihdoin tulleet jäädäkseen ja muutos moniin asioihin on tulossa. Tai näin ainakin itse uskon. Tuo muutos ei tule olemaan helppo, ja se vaatii juuri näitä hetkiä jolloin rekleftoimme koettua, uskallamme puhua asioiden puolesta ja vaadimme ympärillä olijoita myös katsomaan maailmaa laajemmin. On tärkeää, että meillä on alustoja ja tilaisuuksia, jossa voimme avoimesti reflektoida ja muovata suuntaviivoja tulevalle. Tästähän MESH:ssäkin oli kyse, tulevaisuudesta.
VastaaPoistaTässä on valtava haaste ja tekeminen: miten omalta osalta ehkäistä syrjintää ja kuinka tunnistaa omat leimaavat ajattelukaavat tai totutut käytännöt, jotka sulkevat joukon muita ihmisiä pois.
VastaaPoistaOn valtavasti puutteita ja työtä on tehtävä sen eteen että kulttuuritoiminta on aidosti saavutettava. Saavutettavuus on monisuuntaista toimintaa. Se, että paikalle on esteetön tulla ei vielä takaa saavutettavuutta. Täytyy myös toimia sen eteen, että tavoittaa tervetulleeksi ne, jotka eivät ole vielä käyneet vaikka voisivat olla kiinnostuneita tulemaan.
Huomaan kyllä monesti olevani etuoikeutetun asemassa, olen jopa kiusallisen tietoinen, että en juurikaan kohtaa pävittäisessä työssäni ulkomaalaistaustaisia tai vaikka vammautuneita taiteentekijöitä. Esim. opetusvuosien aikana oppilaanani on ollut ainoastaan yksi avustettava henkilö. Yhtään ulkomaalaistaustaista oppilasta en ole opettanut Tampereen opistoilla. Taiteilijajärjestöissä sentään kohtaa ulkomaalaistaustaisia ja heitä on ollut kanssani hallituksissakin, tosin kaikki he ovat olleet Keski-Eurooppasta. Pyrimme parantamaan tiedotustyötä maahanmuuttajataiteilijoille ja olen huomannut sillä jälkikäteen jotain vaikutusta parempaan. Joskus työkavereina sentään on ollut joukko vähemmistöjä, jopa niin että itse edustinkin vähemmistöä.
Voisi ajatella, että helpointa on ensin muuttaa omaa käytöstään ja lähteä sitten edistämään asiaa yhteisenä. Mutta ei se niin aina mene, on hyvä että valtio ohjaa ja edistää rahoituspäätöksillään: hakemuksissa mm. vuosittain kysytään miten saavutettavuus huomioidaan toiminnassa. Toivottavasti vastauksista löytyy kehitystä parempaan.