Osallisuuskäsityksiä
Osallisuuden edistäminen on osa Suomen hallituksen ja
Euroopan unionin tavoitteita. Se on nostettu yhdeksi keskeiseksi keinoksi
torjua köyhyyttä ja ehkäistä syrjäytymistä. Osallisuutta edistämällä
vähennetään eriarvoisuutta. Perustus-, kunta- ja nuorisolaissa käytetään
käsitteitä osallistuminen ja vaikuttaminen, jotka ovat väyliä osallisuuteen.
Osallisuus on siis yksi keskeinen käsite, jonka vaikutukset nähdään painavina
yhteiskunnan jokaisella sektorilla. Käsitteenä osallisuus on haastava.
Osallisuus on ikään kuin kattokäsite, joka
yhdistää sekä poliittisia että sosiaalisia ulottuvuuksia, mutta sille ei ole
yksiselitteisiä alakäsitteitä, jotka helpottaisivat osallisuustyön tavoitteiden
asettamista.
Olen miltei koko työurani ajan, niin helsinkiläisessä nuorisotyön
ja sen johtamisen, kuin myös osallistuvan budjetoinnin ja kulttuurin parissa tehnyt
töitä osallisuus ja sen edistäminen yhtenä tärkeimmistä lähtökohdistani. Tätä taustaa vasten on siis loogista, että
viimeisimpänä osallisuuden pohdintana tein myös Kulttuurituottaja (YAMK)
opinnäytetyöni saman aiheen tiimoilta. Osallisuus on ollut yksi peruskäsitteistä
omassa työssäni jo kohta kahden vuosikymmenen ajan. Silti tuntuu, että olen
jatkuvasti hiukan hakoteillä, mitä osallisuuden toteutumiseen tulee. Osallisuus
on kaiketi yksi näitä arvoja tai tavoitteita, jonka kanssa on todennäköisempää
epäonnistua kuin onnistua. Yksi keskeinen syy epäonnistumisen kokemukseen on
osallisuuden käsitteen moniuloitteisuus ja toisaalta osallisuuskäsitteen löyhä
käyttö. Perusongelmat osallisuuden kokemuksen
aikaansaamisessa julkisia palveluita suunniteltaessa ja toteuttaessa tuntuu
olevan hyvin samankaltaiset kaikkialla. Yksi aivan keskeinen ongelma, jonka
kanssa jokainen osallisuutta edistäjä varmasti törmää, on kohtaamattomuuden
ongelma. Hyvin usein osallisuuden sateenvarjon alla tehdään töitä korkeaotsaiset
tavoitteet mielessä, mutta osallisuustoimet eivät meinaa osua heihin, jotka
osallisuuden kokemusta kipeimmin kaipaisi. Missä tahansa kontekstissa, on se
nuorisotyötä, kulttuurista tekemistä tai vaikkapa osallistuvaa budjetointia
kaikille helsinkiläisille, tuntuu olevan vaikea tavoittaa yhdenvartaisesti
erialisia, erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Aktiiviset ja tavoitetut
osallistujat ovat hyvin usein aktiivinen keihäänkärki, valmiiksi aktiivinen ja
hyvinvoinnin kyllästämä kansalaisaktiivijoukko.
Kalliolan setlementti on joitain vuosia pyörittänyt
Helsingissä Hima & Strada kävelytoimintaa, jossa asunnottomuutta kokeneet
kaupunkilaiset kertovat kävelykierroksilla omista kokemuksistaan kaupungista.
”Kävelykierroksilla tutustut Hima & Stradan katuoppaiden Helsinkiin.
Näet Stadin uusin silmin asunnottomuutta kokeneiden tarinankertojien johdolla.
Jokaiselle ihmiselle kuuluu paikka, jota kutsua kodiksi. Asunto on
ihmisoikeus. Siksi kävelemme.”
Hima & Strada on selvästi osallisuuden kentällä siellä
kaikista syvimmässä päässä. Miten saada täydellisen hankalassa
elämäntilanteessa olevat ihmiset mukaan ja kokemaan olevansa osallisia omaan
elämäänsä tai johonkin yhteiseen. Blogissaan ”Osallistumisen
esteet” Hima & Stadan Pauliina Liukkonen ja Vlada Petrovskaja
pohtivat ansiokkaasti todella syvää osattomuuden kenttää. Blogissa todetaan,
että kolme tyypillisintä osallistumisen estettä
Hima & Stradan toimintaan ovat: akuutti asunnottomuus, asunnottomuuden
kokemukseen kietoutunut häpeä ja muut kipeät muistot sekä omien kokemusten
julkituomisen vaikeus. Tässä valossa omat
osallisuuden ponnistelut tuntuvat köykäisiltä. Toki ymmärrän, että osallisuuden
tunne on jotain joka voi ehkäistä joutumista Hima & Stradan kävelyoppaiden
kokemaan tilanteeseen.
Yhdenvertaista ja yleistä osallisuutta
tavoitteenaan liputtavat toimijat, kuten Helsingin kaupunki on pulassa juuri
tämän käsitteellisen hankaluuden kanssa. Esimerkiksi Helsingin osallistuvassa
budjetoinnissa keskeinen tavoite on osallistaa yhdenvertaisesti kaikkia
helsinkiläisiä pohtimaan yhteisten rahojen käyttöä. Tässä tavoitteessa ei tulla
onnistumaan, jos ei avoimesti hyväksytä esimerkiksi Hima & Stradan toteamaa tosiasiaa, että ihmisen osallistuminen
erilaisiin prosesseihin on toissijaista jos osallistettavan, kaupunkilaisen on
suunniteltava ensisijaisesti missä yöpyy, missä valmistaa ruoat, missä
siistiytyy ja missä säilyttää henkilökohtaisia tavaroitaan. Kunkin asunnottomuutta
kokevan henkilön kohdalla on ensisijaisesti poistettava asunnottomuus ja sen
jälkeen voidaan kuvitella, että yhteisiin osallisuusprosesseihin osallistuminen
muuttuu mahdolliseksi.
Tässä kärjekkäässä esimerkissä
käy hyvin ilmi, että suomen kieleen kaivattaisiin osallisuuden tasoja ja tavoitteita
kuvaavat alakäsitteet, jotta tavoitteet ja toimet niiden edistämiseksi olisivat
mahdollisia saavuttaa.
Mielenkiintoinen ajatus tuo osallisuuden useampien tasojen sanoittaminen suomen kieleen. Uusien sanojen mukana ehkä myös ajattelumme muuttuisi, ja alkaisimme ajattelemaan osallisuutta, ja osallistamista, eri tavoin, luoden näin uusia keinoja?
VastaaPoistaOsallisuus-sanaa, samoin kuin osallistamista, viljellään nyt ahkerasti, tai näin on ainakin nuorisotyössä. Voisiko “osallisuudelle” kuitenkin käydä samoin kuin kävi “matalan kynnyksen mahdollistamiselle”? Kun kaikkea tehtiin matalalla kynnyksellä, tuli siitä pysyvä osa toiminnan suunnittelua ja nykyisin matalasta kynnyksestä puhuminen tuntuu jo hieman vanhentuneelta. Jos tämä sama kävisi myös osallisuudelle, ehkä tällöin myös syntyisi niitä uusia sanoja kuvaamaan osallisuuden eri tasoja?
Voin suositella luettavaksi Jenni Viertokankaan sosiaalisesta osallisuudesta Helsingin kaupungin nuorisopalveluissa tehtyä YAMK opinnäytetyötä ( https://www.theseus.fi/handle/10024/352754 ) Lähtökohdat ainakin Helsingin kaupungin nuorisotyössä ovat hyvät osallisuuden toteutumiselle.