6.4.2020

Kulttuurituottaja, mitä sinä teet?

“Mitä sä oikeastaan teet?”
Tämän kysymyksen olen kuullut lukemattomia kertoja.

“No, vähän kaikenlaista. Mä tuotan. Teen sellasia tuottajan hommia. Teen taloutta, aikatauluja ja sen sellaista.” kuuluu yleensä vastaukseni. Kysyjä kuittaa vastauksen lyhyellä hiljaisuudella ja sen jälkeen tulevalla ytimekkäällä “Selvä!” -naurahduksella, ja jatkaa keskustelua tulematta sen viisaammaksi työtehtävistäni.

Mietin jälkeenpäin, mitä olisi pitänyt vastata, ja usein tuntuu, ettei minulla ole oikeaa vastausta. Ilmeisesti monella kollegallani on sama kokemus. Työsopimus ei aina auta kulttuurituottajaa tässä tilanteessa, sillä työtehtävät on merkattu hyvin laajaksi tai sinne on jätetty epämääräinen kohta “ja muut työnantajan määräämät työt”. Toisaalta työsopimuksessa voi lukea työtehtävät hyvinkin selvästi, mutta käytännössä ne ovat päässeet vahingossa laajentumaan. Todella usein kulttuurituottaja tekee töitä organisaatiossa, jossa resurssit ovat pienet, mutta työtehtäviä sitäkin enemmän. Samalla intohimoa löytyy ja palo työtä kohtaan on niin suuri, että lipsuminen kaikenlaisiin työtehtäviin ei haittaa, ainakaan aluksi. Tämä ilmiö on yleinen erityisesti vapaalla kentällä.

Teatterikeskuksen tuottajatapaamisessa jaettiin vuosi sitten lista yleisimmistä työtehtävistä, joita teatterissa voi olla. Sen on alunperin tehnyt Satu Tujunen Teatteri Jurkkaan ja jaan sen luvan kanssa opiskeluryhmämme Facebook-ryhmässä. Listassa on n. 150 erilaista tehtävää eri osa-alueilta, ja ideana on ruksittaa listasta tehtävät, joita itse tekee a) päivittäin b) kuukausittain c) vuosittain d) tarvittaessa. Lista olisi sovellettavissa mihin tahansa kulttuurialan organisaatioon riippumatta taiteenalasta. Moni tuottaja huomasi tapaamisessa ruksittavansa tehtävistä lähes kaikki. Useat vaikuttivat olevan tästä nimenomaisesta syystä väsyneitä, ja he pelkäsivät (aiheellisesti) työuupumusta. Jotkut sen sijaan kokivat, että tuottajan onkin oltava valmis joustamaan ja tekemään erilaisia työtehtäviä, sillä he ovat mahdollistajia, ja mahdollistajan tehtävä on luonnollisesti laaja.

Apurahahakemusten, budjettien ja tarjousten tekemisen lomassa sitä huomaa olevansa siivoamassa pukuhuonetta tai merkkaavansa muiden menoja kalenteriin. Esiintyjien matkalippujen ostaminen unohtuu, kun pitää lähteä kuljettamaan tanssimattoa toiseen kaupunkiin tai ajamaan ääniä esitykseen. Vähemmästäkin tuottajan ammatti-identiteetti menee sekaisin: Mitä oikeastaan olen tekemässä? Mitä teen työkseni? Mitä minun kuuluu tehdä, mitä haluan tehdä ja mitä osaan tehdä? Kuka minä olen?


Kulttuurituottaja = joka paikan höylä (?)

"No millasia asioita sä sitten oikeastaan teet?” jatkaa keskustelukumppani sinnikkäästi.
“No mä teen... teen vähän kaikkea.” vastaan hämilläni.
“Eli oot semmonen jokapaikanhöylä?”

Harvoin on produktiossa aihetta tai ongelmaa, missä tuottajan nenä ei olisi käynyt. Tuottaja on myös yleensä se, jonka puoleen käännytään tilanteessa kuin tilanteessa; kun hehkulamppu hajoaa, kun aikataulut kaatuvat, kun teknikko on hukassa, kun rahat ovat lopussa, jne. Hän on kaikkien turva, mutta ei käskytettävä lähetti. Eli tavallaan voisi kai sanoa, että kulttuurituottaja on tosiaan jokapaikanhöylä: “teen vähän täältä ja paljon tuolta ja tästä vähän ja nämä mä delegoin.

Degointi! Siinä on avain moneen solmuun. Mutta monessa kulttuurialan paikassa ei ole ketään kelle delegoida, joten tuottaja päätyy tekemään asiat itse tai ne jäävät tekemättä. Suuri intohimo kulttuurialaa kohtaan ja vahva sisäinen motivaatio omaa työtä kohtaan on mielestäni kuitenkin ominaista kulttuurialan tekijöille, joten tehtävät kuin tehtävät tulee tehdyksi, vaikka aikaa ei olisi. Tuottaja on valmis tekemään kaikkensa, jotta produktio saavuttaa tavoitteensa. Samalla mietin, tekeekö tuottaja karhunpalveluksen itselleen ja koko ammattikunnalle tehdessään niin laajalla spektrillä erilaisia työtehtäviä. Intohimo ja sisäinen motivaatio eivät aina pelasta työuupumukselta. Milloin työn sankaruus menee liian pitkälle? Satunnainen hyppäys omien työtehtävien ulkopuolelle on tietenkin luonnollista. Työn organisointiin tulisi kuitenkin kiinnittää paremmin huomiota, jos huomaa toistuvasti ja jatkuvasti tekevänsä tehtäviä, joiden ei koe kuuluvan omalle tontilleen.

Tässä olen minä täysissä varusteissa valmistautumassa
teatterin takahuoneen kuivakäymälän tyhjentämiseen
Tuottaja, tuotantosihteeri, tuotantopäällikkö, tuotantokoordinaattori, tuotantosuunnittelija… kulttuurialan rakkaalla lapsella monta nimeä! Vai onko tuottaja sittenkin kulttuurialan huoltaja? ;) Joka tapauksessa kulttuurituottajalle löytyy nimikkeitä niin paljon, että ei ihme, että työtehtäviäkin löytyy normaalia suurempi valikoima. Arvelen, että ainakin omalla kohdallani ammatti-identiteetti tulee olemaan aihe, jonka pariin pitää palata useamman kerran työuran aikana. Työtehtävien laajuus ja muutokset tulevat kyseenalaistamaan sitä, mitä kaikkea omaan ammatti-identiteettiini sisältyy ja kuinka joustava se on.

Koetko sinä, että teet työtehtäviä, jotka eivät istu ammatti-identiteettiisi? Jos teet, niin mistä luulet sen johtuvan? Mikä on erikoisin työtehtävä, jota olet huomannut suorittavasi tuottajan työssä?

Linnea Kotiniemi, Rakastajat-teatterin tuotantosihteeri, kulttuurituotannon YAMK-opiskelija 


9 kommenttia:

  1. Mulla oudoimpiin kuuluu varmaan Rekvisiitan etsiminen, tai ainakin koen, että jotain tommosta tosi pönttöä puuttuu just edellisenä päivänä kuvauksista. Esim "pinkki- pipo" tai jokin ihmeellinen koukku :D

    VastaaPoista
  2. Olipa HYVÄ KIRJOITUS! Itse kuvataiteilijaksi kouluttautuneena näen kulttuurituottajan työtehtäväkirjon rikkautena. Tosin ehkä niiden pipojen ja mattojen roudaileminen ei välttämättä vastaa tarkoittamaani tehtävien monipuolisuuden toivottavaa rikkautta. Valitsin aikoinani oman opinahjoni niillä perustein että alalla pääsee ottamaan haltuun monia eri aloja. Eli oppii ja hallitsee (edes jossain määrin) vähän kaikesta kaikkea. Tätä tukee toki taustani maatilayrittäjäperheessä, jossa kuten usein yrittäjäperheissä oli tiedettävä vähän kaikesta kaikkea. Tai että kattava osaaminen ja laaja tietous asioista on suureksi eduksi itselleen ja yritykselle. Näin siis halusin myös jatkaa hyvin alkanutta opinmatkaa asioiden monipuolisesta handlaamisesta. Pidän siis itse suuressa arvossa nimenomaan jokapaikanhöylille karttunutta tieto-taitoa monipuolisesta osaamisesta, josta voi ammentaa ymmärrystä eri aloihin ja taitoihin.

    VastaaPoista
  3. Ikäväkseni, täälläkin on aika nostaa käsi ylös ja myöntää että osui ja upposi. Erityisesti nauroin kohdassa, missä suuri osa tuottajista olikin raksinut kaikki 150 kohtaa.. Oh ou, niin olisin varmasti tehnyt minäkin.

    Olen paljon miettinyt loppuun palamista ja sitä, että miksi kerta toisensa jälkeen päädyn tekemään kaikkien muiden tehtävät. Olenko kontrollifriikki, mikromanageeraaja vai miksi minun pitäisi ne aina suorittaa. Aika usein käy niin, että hoidan tuhat asiaa koska muut eivät niitä tee tai tekisivät liian hitaasti.. Vai tekisivätkö oikeasti?

    Oikeasti taidan vain pitää työstäni liikaa. Siinä on niin paljon kaikkia vaihtelevia vaiheita. Luova työ on rankkaa samoin pitkää keskittymistä vaativa työ, silloin on kiva tehdä välillä jotakin muutakin välissä ja ns. ”Levähtää”. Joku voisi sanoa, että ei roudaus ole lepoa, mutta kyllä vain on. Ainakin sellaiselle ihmiselle joka on juuri viettänyt aamupäivän koneen ääressä tiukan ajatustyön puristuksessa. Mutta kuuluuko minun enää tehdä sitä roudaustakin? Olisiko joskun ok jos tuottaja menisikin pitämään kahvitauon. Nauttisi kupillisen kahvia ja katselisi vaikka pilviä taukonsa lomassa. Jaa a, siihen on ainakin itsellä vielä matkaa, mutka yritys on kova.

    VastaaPoista
  4. Hyvä juttu! :) Mulla on ehkä iän ja kokemuksen myötä vähän jotenkin tullut järkeä päähän, vaikka ei se aina helppoa olekaan. Tämä on myös organisaatiokysymys, osassa tehdään enemmän itsevastuullisesti, osassa tiiminä. Mulla on ollut ilo tehdä erilaisissa organisaatioissa, joten voi aina opetella eri malleja tehdä.

    Sen olen kanssa huomannut että tuottajuus voi tarkoittaa about mitä vaan. Samalla nimikkeellä voi olla vastuussa about kaikesta, samalla kun toisessa organisaatiossa vastuu on tosi, tosi pieni ja rajattu. – Emma

    VastaaPoista
  5. Kiitos kirjoituksesta! Ja monta kertaa on kyllä tuntunut siltä, että onkohan tämä minun toimintakenttääni kuuluvaa työtä??? Esim. muutama vuosi sitten olin työssä, jossa minun piti huolehtia muun työn ohella myös kangaspuiden myymisestä- vessan siivouksesta puhumattakaan. Yksi itselleni vieras työkenttä on ollut myös se, että joudun metsästäjän rooliin. En onneksi villieläinten, vaan sähköpostien vastausten, joihin taiteilijat eivät ehdi muilta kiireitään vastata.Arrgghhh!

    VastaaPoista
  6. Ajattelen, että tuottajan työtä on vaikeaa kuvailla, koska se on isolta osin suunnittelua, koordinointia ja organisointia.

    Tuottajan työ on välttämätöntä, mutta silloin kuin kaikki sujuu, työ on samalla ikään kuin näkymätöntä, sillä tuottaja mahdollistaa sen, että asiat toteutuvat ja muut voivat hoitaa omat hommansa parhaalla mahdollisella tavalla. Yleisö näkee lopputuloksen, mutta ei sitä, kuinka paljon monenlaista taustatyötä sen eteen on tehty.

    150 tehtävän kaltaiset listaukset voivat olla yksi keino jäsentää ja tehdä näkyväksi omaa työtä itselle ja/tai esimiehelle pohtien samalla, mihin työaikaa kuluu, mitkä asiat ovat tärkeimpiä, mitä voi jättää vähemmälle huomiolle tai onko tehtävissä sellaista, johon ei tarvita spesifiä kulttuurialan osaamista ja jonka joku muu voisi hoitaa.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Pienten toimijoiden ongelma on ainainen resurssipula, yksi tekee monen monet eri työt.

    Selasin juuri HAM:in yksiköitä läpi ja hämmästyin, kun huomaisin Helsinki Biennaalilla olevan 10 henkilöä töissä. Mainiota! Talossa on vielä oma tiedotusyksikkö ja tekniikan väki, toivottavasti biennaalin käytettävissä hekin.

    En valita tässä, että museot kylpevät rahassa, ei ne kylve, mutta ulkopuoliselle näyttää että ainakin tähän projektiin panostetaan - ja joku muu ammattiväki pääsee huolehtimaan saniteettitilojen siivoamisesta.

    VastaaPoista
  9. Tämä kirjoitus upposi ja ihana lukea myös kommentteja. Erityisesti Erikan huomio siitä, kun tuottaja on tehnyt työnsä hyvin ei se näy ulospäin. Hymy nousi myös huulille kun mietin niitä 150 ruksia testissä. Monesti, kun juttelen ystävien kanssa, jotka eivät työskentele kulttuurialalla olen täysin hämmentynyt, että heillä on työssä jonkunlainen selkeys tai selvä rooli. Minulla on työsopimuksen mukaan myös rooli, mutta se ei ole ihan niin yksiselitteinen. Siihen kuuluu kaikki käytännön tuotannollisista tehtävistä aina taiteilijan hermoromahduksen hallinnointiin ja tosissaan välillä lattioiden siivoukseen tai kuten toissa kesänä tein jauhomatojen detoxaus. Tietyllä tavalla tuottajana oleminen on välillä raastavaa ja omituista. Työmme elää lopullisten asiakkaille näkyvän tuotannon varjoissa. Itse kuitenkin koen suunnatonta iloa siitä, että olen voinut luoda ne perustukset ja raamit, jonka sisällä kulttuuria voi olla kokemassa. Vaikka jauhomatoja en kyllä mieluusti enään ikinä detoxaa olen onnellinen siitä, että hyvin harvoin on työssäni tylsää hetkeä.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.