Johtajuus ja sen ympärillä pyörivät ismit, aatteet, trendit ja paradigmat ovat jatkuvasti kehittyvä pyörre, josta voi olla vaikea saada kiinni. Business-konsulttien ja tieteenharjoittajien kiima keksiä johtajuuden keskiöön uusia termejä, malleja, suppiloita, käkkyröitä ja käytäntojä on aikaan saanut sen, että johtajuuden keskiö on kovin ruuhkainen.
Blogisarjassa kysyn, ihmettelen ja opin kolmelta johtajalta heidän ajatuksistaan johtajuudesta, luovuudesta ja kuinka he selviävät tässä ajassa johtajana. Blogisarjaan valikoidut johtajat ovat luovien alojen ja luovien ihmisten johtajia, keskenään erilaisessa liiketoiminnassa, omia persoonallisuuksiaan ja juuri siksi kiinnostavia.
Miina Miettinen, Kulttuurituotannon yamk-opiskelija
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
POSITIIVINEN REALISTI
Haastateltavana Anni Vepsäläinen, Helsingin Messukeskuksen toimitusjohtaja
Työkulttuuri muutoksen vauhdittajana
Helsingin Messukeskuksen toimitusjohtajana vuodesta 2014 toiminut Anni Vepsäläinen näyttää haastattelun alkuun hänestä muutamia vuosia sitten tehdyn 360 analyysin ja koosteen, josta Vepsäläisen johtajuuden teesit, tavoitteet ja teot tulevat esille pohjustaen, että oikeastaan mikään ei ole vuosien varrella muuttunut ja hän ajattelee johtajuudesta paljolti samankaltaisesti kuin silloin. Kuva, joka Vepsäläisestä materiaalin perusteella piirtyy, on kuva nopeasta päätöksentekijästä, asiakeskeisestä ja analyyttisesta johtajasta, jota ajaa eteenpäin päämäärätietoisuus ja asiakaslähtöinen ajattelutapa.
Messukeskuksessa Vepsäläinen on kasvattanut liikevaihtoa ja tulosta tasaisesti, vuoden 2019 liikevaihto oli 59,3 miljoonaa euroa ja liiketulos 2,6 miljoonaa euroa. Kävijöitä Messukeskuksessa oli 1,1 miljoonaa ja asiakastyytyväisyys jota mitataan NPS-mittarilla*, on UFI - The Global Association of the Exhibition Industry:n selvityksen mukaan aivan eri tasoilla kuin muiden globaalien verrokki-tapahtumien ja -toimijoiden tulokset. Mikä positiivisen kasvun on tehnyt mahdolliseksi?
Lähdetään liikkeelle työkulttuurista ja mitä sille on tapahtunut vuosien varrella. Vepsäläinen pohjustaa, miten tämän päivän työkulttuurista puhuttaessa on lähdettävä purkamaan kysymystä kauempaa. ”Kun tulin taloon 2014 syksyllä, oli talon johtamiskulttuuri melko lailla keskitetty ja hierarkkinen, jossa ajateltiin, että viisaus asui kulmahuoneessa”, Vepsäläinen kertoo ja jatkaa: ”Henkilökohtaisesti ajattelin, että viisaus asuu ihmisissä.” Vepsäläisen pohdittavaksi tulikin kysymys, miten saada Messukeskuksen ihmiset ja heidän osaamisensa ja kykynsä valjastettua yhteisen tavoitteen taakse.
Lähes saman tien johtajapestin alkamisesta, Vepsäläinen aloitti Messukeskuksen johtamiskulttuurin strategisen muutoksen, jossa työntekijöitä valtuutettiin ja vastuullistettiin. Muutoksen myötä työkulttuuria muutettiin tasa-arvoisemmaksi, hierarkiaa purettiin ja luottamusta työntekijöiden omiin näkemyksiin suhteessa heidän omiin tehtäviinsä kasvatettiin.
Vepsäläinen muistuttaa, että kulttuurinmuutos vaatii aina aikaa: ”Tänä päivänä olen iloinen siitä, että olemme ottaneet aimo harppauksia eteenpäin. Messukeskus on nykyaikaisesti ja modernisti johdettu talo kansainvälisesti konservatiivisesta messualasta huolimatta. Näen, että Helsingin Messukeskus on edelläkävijä ja globaalisti asiat alkavat muuttua myös muualla maailmassa. Johtamiskulttuurinmuutos näkyy tänä päivänä asiakkaiden korkeassa sitoutumisen asteessa, henkilöstön parantuneessa tyytyväisyydessä, ja liiketoiminnan sekä tuloksen kasvuna.”
Skenaariot, ennakointi ja kriisityö
Meneillään oleva pandemia ja siitä johtuva globaali kriisi käytännössä lopetti Messukeskuksen toiminnan maaliskuun puolessa välissä. Messukeskuksessa, kuten muissakin tapahtumatoimialan yrityksissä, törmättiin vauhdilla seinään. Messukeskuksessa on jouduttu ja joudutaan tekemään sopeuttamistoimia. Muuttaako näin fataali kriisi yrityksen työkulttuuria ja jos niin miten? Tähän Vepsäläinen toteaa, ettei tiedä vielä. Pandemia on aiheuttanut aivan omanlaisensa kriisin.
Messukeskuksessa parhaillaan käynnissä oleva strategia- ja skenaariotyön tarkoituksena on luoda askelmerkit tuleville kuukausille ja vuosille. Skenaarioiden luomisen ja ennakoinnin rooli strategiatyössä on kriisin myötä kasvanut. Ennakoinnin ja varautumisen tärkeys korostuu Vepsäläisen puheissa ja skenaariotyökaluja otetaan yhtiötasolla käyttöön myös esimerkiksi tapahtumabrändien kehitystyössä. Vepsäläinen näkee uusien työkalujen käyttöönoton hyvänä esimerkkinä siitä, että johtajana pitää koko ajan oppia, olla utelias ja pitää oma työkalupakki tilanteen ja tarpeen mukaan päivitettynä.
Pitkä johtajakokemus on helpottanut suhtautumista käsillä olevaan kriisiin: ”Kriisi ei ole meidän itsemme aiheuttama, se jotenkin helpottaa, vaikka asiat on ikäviä. On helpompi pysyä tyynenä, koska on asioita, jotka pitää ottaa annettuna ja niihin pitää sopeutua”.
Vepsäläinen kuvaa kriisin aiheuttamia tunnelmia: ”Tietysti kriisi oli kova keväällä, silloin kun tuli täydellinen lock down, mutta henkisesti on jopa vaikeampaa ollut se, ettei kesälomien jälkeen päästykään palaamaan normaaliin, se tilanne muuttui niin nopeasti”. Jotain on kuitenkin keväästä toisin. Messukeskus pyrkii varmistamaan, että se on toimintakykyinen ja vahva kun kriisi on ohi ja tilanne normalisoitunut: ”Nyt halutaan tehdä rauhallisesti töitä, tutkitaan erilaisia indikaattoreita eikä haluta tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Halutaan, että tämä 100 -vuotias Suomen Messut Osuuskunta pysyy pystyssä, niin meidän on pakko katsoa julmempiakin vaihtoehtoja.”
Tappaako kasvu luovuuden?
Messukeskus on kasvanut viime vuosina ja toimintoja on tehostettu. Mitä vahvasti prosessoitu toimintamalli ja kasvamisen vaade tekee luovuudelle? Miten ajan pulssilla toimiminen on mahdollista, kun yritys kasvaa ja väistämättä organisaatioon muodostuu kerroksia, hierarkioita ja hiljaisia toimintatapoja? Jääkö luovuus kasvun jalkoihin? ”Minä näen oikeastaan toisinpäin”, Vepsäläinen vastaa ja avaa ajatusta lisää: ”Kun yrityksellä on kasvutavoitteet, halu kasvaa ja kasvustrategia, niin se on parasta polttoainetta luovuudelle”. Vepsäläisen mukaan tavoitteiden ja strategioiden lisäksi ihan yhtä tärkeää on nähdä toimintansa tuloksia, onnistumiset ruokkii tahtoa ja halua tehdä lisää. Johtajana Vepsäläinen kokeekin olevansa parhaimmillaan silloin kun pitää kehittää liiketoimintaa.
Haaveena oma oivalluttamisprosessi
Luovilla aloilla innovaatioiden ja luovuuden synnyttämä uusi liiketoiminta on elinehto. Miten Messukeskuksessa luovuutta ruokitaan vai ruokitaanko ollenkaan? ”Tuossa me voitaisiin olla yhtiönä parempia”, Vepsäläinen aloittaa: ”Mutta meillä on loistavia esimerkkejä meidän messubrändeissä ja myyntiryhmissä, joissa asiakkaiden kanssa yhdessä tehdään asioita. Meillä on todella syvälliset luottamukselliset suhteet asiakkaisiin ja toimialoihin. Meillä on vahvat tiimit, joissa yhdistyy toimialatuntemus ja tapahtuma-alan ammattilaisuus. Ne muodostaa meillä sen prosessiytimen”.
Parannettavaakin löytyy ja ratkaisu voisi löytyä räätälöidystä, Messukeskuksen näköisestä mallista, jossa luovuuteen kannustetaan enemmän. ”Meidän pitäisi vielä tehdä systemaattisemmin ja enemmän työtä siinä, miten yritystason prosessit tukee ja ruokkii luovuutta”, Vepsäläinen kertoo.
Tällä hetkellä Messukeskuksessa on käytössä sisäinen ideakanava, jossa ideoiden vapaa heittely mahdollista, on ollut ajatushautomoita ja sisäisiä kyselyitä, mutta paljon olisi vielä mahdollisuuksia. Vepsäläinen kertoo esimerkkinä Pipelife Finlandin toimitusjohtajan Kimmo Kedonpää tekemästä kulttuurinmuutoksesta, jossa henkilöstö nähtiin liiketoiminnan kasvun voimavarana ja kehitettiin oma oivalluttamisprosessi. Prosessissa kaikkien ideat otetaan hyötykäyttöön ja työntekijöitä velvoitetaankin osallistumaan.
”Haaveilen, että me voitaisiin tehdä meille omanlainen juttu, mutta pitää löytää se tämän yrityksen tapa”, Vepsäläinen toteaa ja jatkaa, kuinka tärkeää on löytää oikeat työkalut ja prosessit sopimaan yritykseen ja yrityskulttuuriin: ”Olen tehnyt virheitäkin, yritin tehdä aiemmassa työpaikassani lähes kopiota (Pipelifen) toimintatavasta, mutta ei se lähtenyt lentoon. Pitää löytää se oma tapa ja jaksaa pitkäjänteisesti tehdä työtä, paljon (erilaisia) asioita eikä saa antaa periksi.”
Anni Vepsäläinen |
”Meidän historian paras lean-harjoitus”
Poikkeustilanne ja -ajat pakottavat yritykset uusiutumaan, tekemään digiloikkia ja kehittämään ihan uutta liiketoimintaa. Messukeskus on kiihdyttänyt uusien liiketoimintamalliensa kehittämistä, uudistaa digitaalisia palveluitaan ja tarjoaa uudenlaisia ratkaisuja asiakkaille. Vepsäläinen ei vielä osaa sanoa jääkö kriisiajan toimintamalleista tai ideoista jotain myös normaaliaikaan, mutta lyhyellä aikavälillä uudenlaiset toimintamallit ovat tärkeitä.
Vepsäläisen mukaan uuden kehittäminen ja luovuus vaatii toteutuakseen turvallista ilmapiiriä, jossa uskalletaan ja voidaan sanoa hölmöjäkin ideoita: ”Jos ihmiset eivät uskalla kertoa niitä raakileitaan, niin se potentiaali jää hyödyntämättä ja meidän yritys tässä kriisitilanteessa kipeästi tarvitsee niitä uusia (ideoita).”
Globaalin pandemian aikaansaama kriisi vaikuttaa Messukeskukseen talouden lisäksi myös muutoin. Vepsäläisen kertoo kuinka kriisi vauhdittaa Messukeskuksen kulttuuria suuntaan, jossa yksiköiden raja-aidat katoavat ja ennen vallalla ollut ajatus hyvin yksikkökeskeisestä toimintamallista on muuttumassa: ”Rajojen ylimenevä, irrotteleva luovuus ja ideointi, niin sitä me ollaan tarvittu aikaisemminkin yrityksenä ja nyt meidän on vähän pakko sitä tehdä. Se on se hyvä puoli tässä.”
Kriisin yllättäväkin positiivinen vaikutus on näkynyt kolme vuotta aiemmin aloitetussa lean-toimintatapojen juurruttamissa organisaatioon. ”Olemme kolme vuotta yritetty viedä lean-menetelmiä käytäntöön ja panostettu tosi paljon, kouluttaneet esimiehiä ja muuta, eikä se oikein ole lähtenyt (käyntiin)”, Vepsäläinen kertoo.
Lappeenrannassa tuotantotalouden diplomi-insinööriksi valmistunutta Vepsäläistä kiinnostaa se, miten asioita voidaan tehostaa ja kuinka tehdä asioita fiksummin. Vepsäläisen mukaan lean on juuri sitä: ”Täällä hierotaan ihan tajuttomasti joitakin asioita, käytetään hirveän paljon resursseja ja siitä syntyy hukkaa.” Vuosien varrella kehittyneet monikerroksiset mallit ja tapa käyttää resursseja joutuu nyt kriisissä koetukselle. Niukkoja resursseja on pakko käyttää tehokkaammin. ”Tämä on meidän historian paras lean -harjoitus”, Vepsäläinen toteaa.
Tuhannen taalan kysymys
Hyvän johtajan ominaisuudet -haulla löytyy Googlesta 3 380 000 tulosta 0,39 sekunnissa ja leadership qualities -haku antaa 2 740 000 000 tulosta 0,52 sekunnissa. Mielipiteitä ja näkemyksiä hyvän johtajan ominaisuuksista siis on.
”Tämä on tuhannen taalan kysymys!” Vepsäläinen huudahtaa, kun kysyn, onko hyvällä johtajalla oltava tiettyjä ominaisuuksia, joiden optimaalisella liittymällä syntyy huippujohtaja vai synnyttääkö pikemminkin tilanne tai työyhteisö johtajan? Vepsäläinen mukaan tärkeintä on halu johtaa, mutta se halu johtaa, voi löytyä myöhemminkin uralla. Tyypittelyihin Vepsäläinen ei usko, ei tarvitse olla massahurmaaja ekstrovertti pystyäkseen toimimaan johtajana. Armollisinta Vepsäläisen mukaan on, että parhaiten pärjää olemalla vain oma itsensä. ”Johtajuuteen liittyy kyllä sitten, ainakin yritysmaailmassa, että täytyy olla tavoitteellinen, kunnianhimoinen ja vähän kilpailuhenkinenkin. Oma ego olisi hyvä laittaa syrjään ja onnistumiset tulee siitä yhteisestä onnistumisesta”.
Vepsäläinen on toiminut useilla eri toimialoilla ja tunnistaa, että eri aloilla johtaminenkin on erilaista. Tilannetta eri toimialalla johtamisen erilaisuudesta kuvaa Vepsäläinen hyvin näin: ”(Siellä) piti pinnistellä, kun olen päättäväinen ja suorapuheinen, niin piti himmailla sitä puolta ja tietoisesti jouduin tekemään ihan hirveästi työtä sen eteen. Jotenkin piti pehmentää sitä omaa viestiä koko ajan. Aika nopeasti huomasin, kun tulin tänne Messukeskukseen, kun tällä tapahtuma-alalla on aika suoraviivaista touhua ja se vaatii nopeutta, ja se on kiehtova kombo, se luovuus ja nopeus, että minulle on ollut aika helppoa olla täällä sellainen kun olen.”
Johtajana kasvaminen on myös ihmisenä kasvamista
Vepsäläisen mukaan hänen perusvahvuudet ja ajatukset johtamisesta ovat pysyneet aikalailla samoina vuosien aikana, mutta kuinka Vepsäläinen on vuosien aikana kehittynyt johtajana? ”Onneksi olen kehittynyt”, Vepsäläinen naurahtaa: ”Mutta ne perusvahvuudet on varmaan tosiaan ennallaan. Olen aina tykännyt hahmottaa kokonaisuuksia, se helpottaa, ja että on ollut hyvä ja nopea päätöksentekijä ja selkeä.”
Suoraviivaisuus ja tehokkuus ei ole sopinut jokaiseen työkulttuuriin ja joskus työyhteisön rytmiin pääseminen on vaatinut työstämistä. ”Mutta olen kyllä tuota minun ihmispuolta kehittänyt paljon ja siinä kovin korkeakoulu oli Diacorissa, jossa onneksi johtaja-lääkäri uskalsi sanoa, että minun on otettava rauhallisemmin”, Vepsäläinen kertoo.
Vepsäläinen on aloittanut esimiesuransa 25-vuotiaana ja kesti jonkin aikaa ennen kuin hänelle kehittyi näkemys siitä millaista osaamista ympärilleen tarvitsee. Se on kuitenkin selvää, että johtajalle on tärkeää löytää ympärille ihmisiä, jotka tuo osaamista jota itsellä ei ole, ja jotka haastavat ajattelemaan toisin. Johtajana kasvaminen onkin Vepsäläisen mukaan myös ihmisenä kasvamista.
Vepsäläinen saa ongelmista draivia
Kokemus ja se, että saa ratkoa ongelmia erilaisissa tilanteissa ja kasvattaa sitä omaa työkalupakkia helpottaa johtamista, Vepsäläinen sanoo ja kokee, että myös persoonallisuuden särmien hioutuminen on keventänyt johtamista. Mutta kaikki tieto, kokemus ja työkalupakin työkalutkaan eivät auta, jos ei ole dravia johtamiseen. ”Jos ei ole dravia, niin sitten ei kyllä kannata toimitusjohtajan hommissa olla. Se draivi pitää vaan löytää. Minulla ei toistaiseksi ole ollut niitä ongelmia”, Vepsäläinen sanoo.
Vepsäläinen huomauttaa tarvitsevansa uusia haasteita ja ongelmia ratkottavaksi: ”Tässä messutoimialassa on sekin kiehtova juttu, että tässä on (mukana) kaikki toimialat ja pääsee syväsukeltelemaan sillä tavalla. Ja vaikka tämä on pk-yritys, niin tässä löytyy koko ajan niitä kiehtovia uusia ongelmia, joita pääsee ratkomaan, ja sitä minä rakastan.” Kriisiaika on tuonut esiin supervoimia, halvaantumisen ja toimintakyvyttömyyden sijaan Vepsäläinen saa kriisistä virtaa ja toimii entistäkin tomerammin.
Vinkit tuleville esimiehille
”Ole oma itsesi. Johda omaa työtäsi. Ole positiivinen realisti, molempia tarvitaan”, Vepsäläinen luettelee ja jatkaa: ”Ja sitten päästää minun all time favoriteen, Jim Collinsin Stockdalen paradoksiin.” Stockdalen paradoksin mukaan selviytyä voi silloin kun johtajat säilyttävät raskaina aikoina uskonsa, kohtaavat vaikeat asiat suoraan brutaalin realistisesti. Harhaanjohtavasta toiveajattelusta tulee päästä eroon ja ongelmien kiertely pitää lopettaa. Stockdalen paradoksista on Vepsäläisen mukaan apua myös aloitteleville esimiehille positiivisen realismin vahvistajana. Paradoksi on kulkenut Vepsäläisen mukana aina ja siihen hän palaa aina uudestaan. Nyt kriisin aikana, se on osoittautunut entistä tärkeämmäksi ohjenuoraksi.
Vepsäläisen kulttuurivinkki
”Minä tykkään elokuvista, ja olen kaivannut sitä, että pääsee taas elokuviin. Käyn elokuvissa yleensä yhdessä mieheni ja/tai kahden lapseni kanssa. Seuraavaksi mennään katsomaan Christopher Nolanin Tenet.”
Lisätietoa jutussa käytetyistä termeistä:
NPS-mittari* = Net Promoter Score-kyselytutkimus joka pyrkii selvittämään asiakkaiden uskollisuuden tasoa. Sanottu myös joskus suosittelumittariksi.
Stocdalen paradoksista lisää, esimerkiksi: https://www.jimcollins.com/media_topics/TheStockdaleParadox.html, http://esseepankki.tiimiakatemia.fi/stockdalen-paradoksi/ ja https://esseepankki.proakatemia.fi/paras-neuvoni-johtamiseen-ikina/