Miten koulutus kehittää Kulttuurituottajan ammattitaitoa ja onko sillä työllistävä vaikutus? Nouseeko jatkokoulutuksella palkka tai edistääkö se etenemismahdollisuuksia työelämässä? Onko avain onneen työnteossa, kun välillä tuntuu, ettei riitä edes se, että maistereita olisi tuplasti takataskussa.
Kuten tätä blogia kirjoittavat opiskelijakollegani, aloitin
tammikuussa Kulttuurituottajan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnot
Humanistisessa ammattikorkeakoulussa. Hain kouluun kehittääkseni
ammattitaitoani, mutta yksi vahva motivaattori opiskeluihin löytyi myös
valmistumisen kautta saavutettavasta tutkintonimikkeestä, maisterin
tutkinnosta. Olen haaveillut tästä tutkinnosta jo vuodesta 2012 alkaen, aina
siitä asti, kun ensimmäistä kertaa istuin Humanistisen ammattikorkeakoulun
pulpettiin Kauniaisten kampuksella. Mutta miksi tällä tutkintonimikkeellä on
minulle niin paljon merkitystä? Mitä konkreettista hyötyä opinnot antavat jo
alalla työskentelevälle ammattilaiselle, etenkin kun kyseessä on ala, jonka voi
ilman koulutusta oppia myös tekemisen kautta.
Minulle maisterintutkinto on päämäärä, jonka jälkeen
koen kulttuurituottajan opintoni valmiiksi. Opinnot tai jatko-opiskelu eivät
kuitenkaan takaa valmista työpaikkaa, eivät välttämättä edes
etenemismahdollisuuksia, ja parempi palkkakin taitaa olla enemmän työllä
saavutetusta arvostuksesta ja ammattitaidosta, kuin koulutuksesta kiinni. Sama
tietenkin päätee kaikkiin aloihin, mutta minusta tuntuu, että esimerkiksi
kauppatieteiden, oikeustieteen tai filosofian maisterin on helpompi perustella
osaamistaan, palkkaansa sekä etenemismahdollisuuksiaan tutkinnolla kuin kulttuurituottajan.
Ehkä osittain siksi että koko ammattinimike kulttuurituottaja, jolla
tarkoitetaan juuri ammattikorkeakoulusta valmistuneita alan ammattilaisia, on
muutenkin vielä verrattain tuntematon ammattinimike ja vastaavissa
tuotannollisissa tehtävissä työskentelevistä ihmisistä voidaan käyttää ainakin
noin kymmentä erilaista vakiintunutta nimikettä (Saksala 2015, 17).
Mutta jos ajattelen näin, niin näenkö tutkinnon vain
välineenä, jolla automaattisesti saavutetaan tiettyjä etuuksia, ja missä
arvossa silloin pidän opintojen omaa osaamistani kehittävää sekä tulevaisuuden
työssä jaksamista edesauttavaa vaikutusta? Ainakin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon
jo suorittaneiden keskuudesta kerätyissä uratarinoissa arvokkaimpana antina
koulutukselle pidettiin elinikäistä oppimista, mahdollisuutta kehittää omaa
osaamista sekä työtä, ja sitä kautta laajemmin koko työyhteisöä. Uuden oppimisen
aikaan saamaa innostusta pidettiin niin innostavana, että maisterin tasoisia
lisätutkintoja oli voitu tehdä jopa useilla eri aloilla. Tutkintonimikkeen
hyödyt tunnustettiin, mutta tässä tapauksessa ne jäivät saavutetun henkisen
pääoman varjoon (Komonen, Kopeli, Karlsson & Tuomiokorpi 2012, 78).
Ammatillisissa kysymyksissä käännyn usein alalla työskentelevien
ystävieni puoleen ja niin tein nytkin. Halusin selvittää yleistä mielipidettä sille,
miten kollegani tapahtuma-alalla kokivat koulutuksen hyödyllisyyden kysymällä, kokivatko
he, että pidemmällä koulutuksella olisi merkitystä henkilön osaamiselle,
menestykselle tai palkkaukseen kulttuurialalla. Koska oman kokemukseni
perusteella alalla toimivat naiset ovat yleensä miehiä koulutetumpia, kysyin
vielä, oliko heidän mielestään kouluttautuneisuus alalla sukupuolisidonnaista
ja jos kyllä niin miten he sen käytännössä kokivat.
Aluksi yleinen mielipide tuntui olevan, että
koulutuksella ei nähty olevan suurta merkitystä alalla työllistymiselle tai
henkilön osaamiselle, eikä sen koettu oikeuttavan parempaan palkkatasoon. Näin
vastanneet henkilöt näkivät koulutusta tärkeämmäksi aiemman työuran, siellä
kartutetun osaamisen ja henkilökohtaisen soveltuvuuden alalle. Harva myöskään
osasi nimetä syitä sille miksi lisäkoulutus alalla kannattaisi. Ajatus
tuntui olevan, että jos koulun penkille vielä pitäisi suunnata, niin kyllä
sitten lähdettäisiin opiskelemaan jotakin “oikeaa alaa”, kuten vaikka
liiketaloutta, mutta ei ainakaan kulttuurialan opintoja.
Kyselemällä lisää, vastaukset kuitenkin muuttivat
muotoaan ja pinttyneimmätkin kyllä työelämä opettaa mielipiteen kannattajat
alkoivat nähdä opiskeluissa hyötyä. Karkeasti voi sanoa, että mitä enemmän
tutkintoja henkilöllä oli takana, sen enemmän hyötyjä hän koki opinnoista
olevan. Yllättävänä seikkana olin myös tulkitsevinani tietynlaista
vastakkainasettelua. Mikäli henkilöllä itsellään ei ollut pitkää
koulutustaustaa mutta hyvä asema työelämässä, koulutukseen saatettiin suhtautua
jopa jokseenkin negatiivisesti.
Oman tietoisuuden kasvattaminen koettiin ystävieni
keskuudessa yhdeksi tärkeäksi syyksi opiskella. Tieto lisää tuskaa sanoo
suomalainen pessimistinen sananlasku, mutta onneksi se myös auttaa hahmottamaan
maailmaan monipuolisemmin, tulkitsemaan omaa osaamista ja näkemään syyseurauksia
asioiden välillä. Opiskelu auttaa meitä kehittämään ajatteluamme ja syventämään
osaamistamme eri osa-alueilla. Ei ole siis ihme, että mitä enemmän henkilö on
kouluttautunut sitä vahvemmin, hän näkee koulutuksessa hyötyjä, myös aiheesta
tehdyt kyselytutkimukset tukevat tätä. Tradenomiliiton vuosina 2010 ja 2012
tekemän, Yamk-tutkinnon suorittaneiden kokemuksia seuranneen tutkimuksen
mukaan, jatkokoulutus antaa erityisesti ennestään motivoituneille ja
työelämässä menestyneille ihmisille väylän kehittää itseään entisestään. Tutkimuksessa
seurattiin myös työantajien suhtautumista ylempiin
ammattikorkeakoulututkintoihin ja myös he kokivat jatkotutkintojen kehittäneen
työntekijöiden osaamista ja samalla kokonaisia työyhteisöjä (Tuovinen
2012, 323-324).
Opiskelut avaimena pidemmälle työuralle
Ystävieni parissa koulutuksen nähtiin myös
selkeyttävän ja kirkastavan omaa paikkaa työelämässä. Sen koettiin helpottavan
työelämän tulkintaa ja sen tulevaisuuden ennustettavuutta. Lisäksi ei liene
yllättävää, että verkostot ja niiden merkitys korostuivat paitsi syynä hakeutua
opintoihin, niiden myös koettiin opettavan ja kehittävän omaa osaamista monilla
eri tasoilla. Verkostojen koettiin kasvattavan tietoa ja osaamista alasta ja
näyttävän sen monet eri puolet, lisäksi niiden kautta kulkevat työpaikat,
uutiset, juorut ja tiedot, ja saapa niiden kautta myös monipuolisen aineiston
alaa käsittelevään blogikirjoitukseen. Henkisen pääoman lisäksi yksi keskeinen
syy kouluttautumiselle oli tietenkin myös tutkintonimike. Erityisesti maisterin
tutkinnon koettiin antavan lisää uskottavuutta ja helpottavan mahdollisuuksia
tietynlaisessa asemassa toimimiseen.
Mielenkiintoista on, että kukaan kysymyksiini
vastanneista kontakteistani ei ollut ajatellut, että koulutuksella olisi suoraan
merkitystä heidän palkkaukseensa, vaikka kyselytutkimukset aiheen tiimoilta
osoittavat, että erityisesti ylemmän tutkinnon suorittaneilla palkat yleisesti
nousevat ja vastuualueet työssä kasvavat tutkinnon suorittamisen jälkeen (Tuovinen
2012, 325-327). Nykyiset työurat ovat sirpaleisia ja lähes kaikki tulevat jossakin
kohtaa työuraansa kohtaamaan tilanteen, jossa oma osaaminen ei enää riitä.
Silti harva alalla työskentelevä kollegani piti opiskelua tältä kannalta
merkityksellisenä. Ehkä tässä ystävieni iällä oli kuitenkin merkitystä, tai
sitten sillä että pääosin milleniaaleista koostuva verkostoni on jo niin
tottunut työelämän sirpaleisuuteen ja määrä-aikaisuuteen.
Kuitenkin myös haastattelemieni ystävieni mielestä elinikäinen
oppiminen kehittää osaamista ja ajattelua tavalla, joka yhdistettynä työelämän
kokemukseen tarjoaa loistavat eväät toimia rautaisina työelämän ammattilaisina.
Mielestäni tästä hyvä käytännönesimerkki on johtaminen! Työpaikat ovat
pullollaan huonoja tai keskinkertaisia esimiehiä, eikö siis johtamisen
opiskelun pitäisi kuulua elinikäisinä opintoina osaksi työelämään? Vaikka
henkilö ei toimisikaan esimiestehtävissä, voi johtamista opiskelemalla ymmärtää
paremmin organisaation toimintaa ja sitä kautta vaikuttaa oman työpaikkansa
rakenteisiin, käytäntöihin ja työssä menestymiseen. Näkisin että henkilö, joka
osoittautuu hyväksi johtajaksi (paremmaksi johtajaksi voi myös opiskella) on
toimijalle kuin toimijalle arvokas työntekijä. Siis palkkansa arvoinen tekijä.
Tasa-arvoisesti kouluttautunut
kulttuuriala (?)
Omien verkostojeni perusteella sukupuolten välisen
tasa-arvon koettiin toteutuvan, eikä juuri kukaan kokenut, että alalla
menestyvät henkilöt olivat menestyneet tai jättäneet menestymättä sukupuolensa
vuoksi. Koin tämän kiinnostavaksi sillä kulttuurialalla ja erityisesti
tapahtumatuotannon parissa työskennelleenä olen huomannut, että alalla toimivat
naiset ovat yleisesti erittäin hyvin koulutettuja. Perustutkinto on usein
vähintään ammattikorkeakoulusta, eikä tuplamaisterikaan ole suinkaan mikään
harvinainen näky. Sen sijaan miesten kohdalta löytyy paljon heitä, joilla
koulutuksen kohdalta löytyy tieto ammattikoulu, elämänkoulu tai työssä oppinut.
Eikä pidä ymmärtää väärin. En suinkaan pidä tätä huonompana vaihtoehtona tai
väheksy näin saavutettua osaamista. En kuitenkaan voi olla miettimättä, miksi
juuri tapahtuma-alalla toimivat miehet tuntuvat kouluttautuvan naisia vähemmän.
Enkä varsinkaan sitä onko koulutuksella näin ollen merkitystä henkilön
palkkatasoon tai asemaan tapahtuma-alalla.
Halusin saada aiheesta tarkempaa faktaa, joten
lähestyin Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestöä TAKU Ry: tä kysymällä onko
Takussa tehty tutkimusta, joka käsittelisi naisten ja miesten välisiä palkka-
ja koulutuseroja, tai löytyisikö heiltä muuta kautta tietoa siitä, onko
koulutustaustalla vaikutusta henkilöiden työllistymiseen tai palkkaukseen alalla.
Valitettavasti järjestöltä ei löytynyt tarkempaa tutkimustietoa aiheesta. Kuitenkin
jäsenistön perusteella tehtävät olettamat tukivat vahvasti minulle jo ennestään
alasta syntynyttä mututuntumaa siitä, että naiset todella olivat alalla
koulutetumpia kuin miespuoliset kollegansa. Sen sijaan tapahtuma-alan
organisaatioita selaamalla johtoasemissa toimivat henkilöt tuntuivat jakautuvan
tasapuolisesti molempien sukupuolten välille. Sisäinen tasa-arvovaltuutettuni
jäi kuitenkin kaipaamaan tietoa palkoista ja toivonkin, että Taku Ry kuten moni
muukin alan ammattijärjestö tekisi tulevaisuudessa asiasta tutkimusta. Vain
tekemällä asioista läpinäkyviä voidaan mahdollisiin epäkohtiin puuttua.
Lopuksi
Koska olen aikaisemmin valmistunut
ammattikorkeakoulusta, jouduin odottamaan kolme vuotta päästäkseni vihdoin
suorittamaan maisteriopintoja. Minun piti osoittaa olleeni aktiivisesti alalla
työelämässä viimeiset kolme kulunutta vuotta, minkä takia olin välissä
turhautunut ja harmissani. Aloitin ammattikorkeakouluopintoni iässä, jossa minulla
oli jo täysipäiväistä työkokemusta, ja olin toiminut ammattituottajana jo
pitkään. Siksi koin, että työkokemukseni kyllä olisi riittänyt ilman “tätä
täysin turhaa” karenssiakin. Ovet auki ja nyt sitä maisterin paperia tänne! Koulutus
itsessään oli siis mielestäni toisarvoinen, mutta lopputuloksena saavutettava
tutkinto houkutti.
Jo ensimmäisen lähiopetusjakson jälkeen huomasin
kuitenkin, että olin ollut väärässä. Olin uponnut omaan työkuplaani ja
unohtanut, miten merkityksellisestä on itsensä jatkuva kehittäminen.
Työelämässä ammattitaitoa entisestään syventäneenä saan koulutuksesta vielä
paljon enemmän irti kuin kuvittelin. Vaikka teen näitä asioita työkseni
päivittäin, en kylliksi pysähdy miettimään niiden syvempää merkitystä
työelämässä. Kun joku pakottaa minut ajattelemaan näitä asioita teorian kautta
ja hankkimaan lisää tietoa aiheesta, se avaa silmäni ja antaa minulle täysin
uusia näkökulmia työn entistä parempaan suorittamiseen. Päämääräni ei siis enää
olekaan vain tutkintotodistus, vaan se on tässä ja nyt. Itseni ja sitä kautta oman
työni kehittäminen. Aion opintojeni kautta kehittää myös omaa jaksamistani ja
viihtymistäni työssä. Kun koen itseni itsevarmaksi työssä, olen motivoitunut
sen kehittämiseen ja näen sen monipuolisesti eri kulmien kautta, näin olen
varmasti myös arvokkaampi ja halutumpi työntekijä tulevaisuuden työmarkkinoilla.
Loppupeleissä näyttää siis siltä, että täytän vielä
opinnoillani niin henkiset kuin materiaaliset tavoitteeni. Niitä ja maisterin
papereita kohti!
Tuotantopäällikkö, Kulttuurituottaja ja
Kulttuurituottaja YAMK-tutkinnon opiskelija
Lähteet:
Saksala, Elina. Tuottajan Käsikirja 2015, Like
Kustannus Oy, Helsinki.
Komonen, Katja & Kopeli, Marja & Karlsson, Aliisa & Tuomikorpi,
Sinikka 2012. YAMK-tutkinnon suorittaneiden menestystarinat. Teoksessa Aija
Tötäri (toim.) Kehittyvä YAMK – työelämää uudistavaa osaamista. Tampere:
Tammerprint Oy, 77–89.
Tuovinen, Johanna 2012.Ylempi ammattikorkeakoulututkinto edistää
urakehitystä. Teoksessa Aija Tötäri (toim.) Kehittyvä YAMK – työelämää uudistavaa
osaamista. Tampere: Tammerprint Oy, 325–328.
Todella mielenkiintoinen blogiteksti aloittamaan blogitekstien kirjon Kutuyamk20.blogspot.com:ssa. Kiinnostavaa oli esityksesi naisten ja miesten koulutuseroista alalla. Milleniaalien mukanaan tuoma tasa-arvoisuus ei ehkä pure vielä kaikilla aloilla. On jokseenkin häiritsevää, että samalla tasolla työskentelevä voi olla joko korkeasti koulutettu tai täysin kouluttamaton. Viimeistään työtavoissa on varmasti poikkeavuuksia. Harmikseni itsekin luulen, että koulutus ja työssäopittu tietotaito voivat riittää samalle tasolle kulttuurituotannon alalla, mutta myös muilla käytännönläheisillä aloilla. Näin vertailukohteeksi tuumin, että onhan sitä uutisoitu mm. Valelääkäreistä, joilla ei ole tutkintonimikettä, mutta ovat toimineet alalla samalla tasolla tutkinnon omaavien kanssa.
VastaaPoistaMiesten ja naisten välinen eriarvoisuus ei ole mielestäni historiaa, mutta se aihe on ehkä ihan oma blogikirjoituksensa... liian laaja aihe käsiteltäväksi lyhyesti ja ytimekkäästi.
Olen samaa mieltä siitä että kulttuurituottajan tutkinto on suhteellisen nuori tutkintonimike. Ehkäpä alan vaatimustaso tarkentuu alan kasvaessa ja edetessä johonkin tiettyyn tarpeelliseen suuntaan tai kulttuurituotajan tutkintoon alkaa ilmestymään alalajikkeita, spesifimpiä tuotannon aloja, joihin on omat suuntautumisvaihtoehtonsa.
Ystävällisin terveisin Anni-Stiina
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaTodella hyvä ja puhutteleva sekä erittäin monipuolinen aihe. Riittäisi kirjoitettavaa kyllä täällä alustalla tai lounaspöydässäkin, laitan nyt joitain pääpointteja, mitä tuli mieleen.
VastaaPoistaElinikäinen oppiminen on varmaankin ydinjuttu tässä kulttuurituottajuudessa sekä nyt yleensä koko elämän kaaressa. Olen useamman kerran miettinyt tätä koulutusasiaa, en pelkästään kulttuurituottajiin liittyen, vaan yleisestikin. Tietysti esim. aivokirurgiaan tarvitsee tietyn koulutuksen, että osaa sen tehdä, mutta joillain aloilla ja kulttuurituottajaksi voi todellakin jokainen meistä myös oppia käytännön työn, kurssien, verkostojen, omakohtaisen opiskelun jne. kautta. Tämä työ vaatii toisenlaista osaamista kuin kirurginveitsen käyttöä. Eri asia on tuo asioiden ja osaamisen syventäminen sekä merkityksen laajentaminen, ja tämä kosketti omakohtaisesti heti esim. tähän mennessä vapaaehtoistyön johtamisen sekä strategisen johtajuuden aiheiden kautta, jotka ovat jo suoraan linkittyneet nykyisiin hommiini avaten silmiä jollekin uudelle, mikä on aivan mahtavaa. Edellisistä strategisen johtamisen opinnoistani on kuitenkin se parikymmentä vuotta aikaa, ja ne olivat erityyppisiä. Kuten sanoit, työtehtävät voivat saada aivan eri merkityksen opintojen kautta.
Kirjoitit, että henkilöillä, joilla oli paljon koulutusta, se nähtiin ehkäpä merkittävämpänä kuin heillä, joilla oli enemmän työkokemuksen kautta saatua kokemusta. Tulee mieleen, että me jokainenhan hahmotamme asioita juuri omasta näkökulmasta, jolloin tietysti painoarvoa saa varmaankin juuri se polku, jonka olemme itse käyneet. Itselläni on ”liiketalouden” tutkinto alla, ja käytännön kautta opittua kulttuurituottajan työtä, jotka kyllä tukevat hyvin toisiaan. Mutta tämä voi aiheuttaa myös hieman ristiriitaa jostain toisesta näkökulmasta, esimerkiksi yhteiskunnan tasolla. Koska minulla on jo yksi ylempi korkeakoulututkinto, niin TE-toimistossa ei nähty kulttuurituottajan ylemmän tutkinnon suorittamisen vaikuttavan positiivisesti minun ”työllistymiseeni kulttuurialalla” mitenkään, joten en voinut esim. käyttää omaehtoisten opintojen vaihtoehtoa näihin opintoihin, jota lähdin selvittämään. Uskon itse kuitenkin juurikin verkostojen, projektien ja käytännön työkokemuksen voimaan. Suomi on niin pieni maa, että löydämme kyllä tarvittavat verkostot luoda juuri omannäköistämme kulttuurituotantoa.
Olen samaa mieltä, että jatko-opiskelu ei takaa valmista työpaikkaa eikä välttämättä etenemismahdollisuuksia, kuten kirjoitit, mutta toisaalta olen mielenkiinnosta selaillut myös joitain avoimia työpaikkailmoituksia, joissa on selkeästi ilmoitettu sen olevan plussaa, jos tuottajan paperit löytyvät. Ehkä tämä on yleisempää esim. kunta- ja kaupunkitasolla, kuin yksityisellä tai kolmannella sektorilla järjestöjen, projektien ja kollektiivien viidakossa.
Tasa-arvonäkökulma on tärkeä ja olisi todellakin kiinnostavaa saada tästä lisätutkimusta. Omakohtaisesti tuntuu, että jollain tavalla ohitan tämän asian, vaikka on yleisesti tiedossa, että esim. tuloerot vaikuttavat läpileikkaavasti edelleen koko yhteiskunnassa. Olen ollut niin projekteissa kiinni, että en ole saanut vielä kuvaa kulttuurituotannon alalta aiheesta. Ehkä tässä on myös mahdollisuus keskustelun nostamiseen tasa-arvoasioista kulttuurituotannon alalla, vaikka seminaarissa? Tai pallon heittäminen jollekulle taholle, tehdä lisätutkimusta aiheesta?
Hei, mainio teksti ja mukavan soljuvaa kirjoitusta! Luin tämän joskus aiemmin jo, mutta piti ottaa uusiksi. Monia hyviä ja kiinnostavia pointteja, joita ei tosiaan tule välttämättä ajatelleeksi, vaikka koskettavat jokaista meitä kulttuurialalla toimivaa.
VastaaPoistaMuutama juttu erityisesti herätti ajatuksia ja peilausta omaan työhistoriaan. Pohdit, että eikö johtamisen opiskelun pitäisi kuulua elinikäisinä opintoina osaksi työelämään, koska työpaikat vilisevät huonoja ja keskinkertaisia esimiehiä. Tätä olen pohtinut ja myös puhunut ystävien ja kollegoiden kanssa asiasta. Meidän otannallamme oli paljon kokemuksia siitä, että esimiesasemassa olevat ovat jotenkin sokeita omalle johtamiselleen, että eivät välttämättä tule edes ajatelleeksi että voisivat oppia lisää. (Tai sitten meillä oli vain keskivertoa huonompia kokemuksia.) Väitän, että vaikka olisi miten hyvä johtaja tai ei johtaja ollenkaan, siinäkin tapauksessa opiskelu avaa silmiä ja kannattaa aina, erityisesti projekteista koostuvalla tai muuten vaihtelevalla tai repaleisella kulttuurialalla. Samaa mieltä siis kanssasi.
Viimeisessä kappaleessa käsittelet koulutuksen merkitystä omalla kohdallasi, syitä hakeutua YAMK-opintoihin ja ajoittaista turhautumistakin kun heti ei pääse jatkamaan. Erilaisiahan me kaikki olemme ja hyvä niin, mutta itse näen tuon kolmen vuoden karenssin tärkeänä "kasvukautena" tuossa välissä ennen YAMK-opintoja. Enkä siis tarkoita tässä sinua, vaan yleisesti ottaen. Ala on niin käytännönläheinen ja vaihteleva, että saadakseen enemmän hyötyä jatko-opinnoista, on hyvä olla kokemusta sieltä käytännön puolelta vähintään se kolme vuotta. Useilla sitä on varmasti enemmänkin. Itselläni vierähti 16 vuotta perustutkinnon suorittamisesta ja näin jälkikäteen ajateltuna en olisi ollut vielä kolmen vuoden jälkeen valmis esim. johtajuusopintoihin. Työkokemusta tuli monelta alalta, mutta aina sitä jonkinlaiseen tuottajan rooliin ajautui alalla kuin alalla ja päätin kauan sitten että YAMK:n aika tulee vielä, mutta nyt vasta aika oli sopiva. Kypsyin hitaasti. :)
Yt. Riikka